Jumaat, 19 Disember 2008

Susah Ke Parking?



Apabila penulis terlihat video ini di Youtube, terasa ingin menulis sesuatu tentang parking kereta. Banyak pengalaman tentang perkara ini yang ingin penulis kongsikan. Jika betul kereta itu dipandu oleh seorang perempuan, memang penulis tidak merasa hairan walau sedikitpun (jangan marah yea jika ada pembaca perempuan).

Semasa penulis berulang-alik ke HSA tempohari, ada seorang Amoy memandu Myvi agak bengang kerana keretanya tersepit sedangkan dia mahu bergerak keluar. Tindakannya yang meng'hon' keretanya berulang-ulang kali agak menggelikan hati kerana tiada seorang pun disitu kecuali penulis. Jadi penulis mengambil keputusan untuk membantu dia keluar dari parkingnya.

Melihat pada ruang, memang keretanya boleh keluar dari situ. Sambil melihat depan, belakang, kiri & kanan, penulis memberikan arahan untuk memusingkan stereng keretanya. Namun setelah beberapa minit mencuba, tetap gagal. Amoy itu tidak dapat membuat arahan yang diberikan sedangkan penulis ada disitu untuk memberi arahan. Keretanya ke depan & ke belakang pada tempat yang sama.

Dalam hati, penulis merasa sangat lucu. Walaupun dengan bantuan, seorang perempuan tetap gagal mengagak dalam parkingnya. Inikan lagi jika dia bersendirian, memang jadi seperti video diatas. Sekejap ke depan sekejap ke belakang, selepas itu stereng dipusing pada angle yang sama. Berbalik pada Amoy tadi, setelah 15 minit mencuba akhirnya ada pemandu kereta dibelakangnya datang untuk keluar.

Disini ada satu tips untuk semua. Cuba lihat contoh situasi dibawah, bayangkan kotak biru kereta anda & kotak merah kereta orang lain. Jika diperhatikan seperti agak sukar untuk keluar.


Jika kita terus keluar dari kedudukan asal, muncung & belakang kanan kereta kita mungkin akan mengenai kereta lain.


Apa yang boleh kita lakukan, keluarkan kereta anda sedikit & rapatkan dengan kereta sebelah kiri anda (seperti gambarajah dibawah). Pusingkan stereng kereta anda sehingga habis atau hampir-hampir habis ke kiri.


Keluar perlahan-lahan sambil lihat muncung kanan kereta anda. Jangan risau kereta anda akan mengenai kereta sebelah kiri kerana jika mengambil kira sudut fizik, tayar depan anda akan membawa belakang kereta anda sahaja untuk bergerak ke kanan.


Tips ini boleh juga digunakan untuk parking kereta dari belakang. Konsep yang sama cuma dari luar hendak masuk ke dalam. Anda perlulah bijak mengagak kerana skill ini tetap bergantung pada ketajaman pengiraan anda (selain saiz kereta anda).

Penulis pernah melihat satu segmen di TV, menurut seorang Dr. yang membuat satu kajian, kebanyakkan perempuan memang lemah dari segi pengiraan & mengagak contohnya seperti parking kereta berbanding lelaki. Fakta-fakta yang lain penulis tidak berapa ingat kerana ia sudah agak lama ditonton. Bagaimana pula dengan anda? Ada pengalaman tentang parking?

*p/s - Teringat peristiwa selasa lepas apabila En. Farhat menjerit sekuat-kuatnya dalam kereta bila penulis membuat skill diatas untuk parking. En. Artakus pun ikut gak menjerit sebab dengar orang menjerit. Hehe...

7 ulasan:

Inda berkata...

bukan sume perempuan tau yg buat camtu.. heheheh... lagi satu ikut kete besa mane kot... myvi cam lebar je tu yg die tak boleh nak kuar (atau takut nak kuar)... heheheeh....

oldtechie berkata...

Jeritan tu bukan untuk parking, tapi jeritan batin, cewah! Saje nk cover ni!!! :)

artakus berkata...

tu la.....tak memasal aku terjerit sama akibat tindakan refleks yang terlalu sensetif ala² spiderman terhadap jeritan oldtechie! :p

Unknown berkata...

wah..en. reds leh jadi 'doktor parking' lepas ni...hehe

atengbest berkata...

good tips...
tp rasenya my vi tak de la lebar mana.... sama je size, cma nampak gemuk.....

Nanie Harris berkata...

tq en blindart...saya akan cuba letakkan tips2 lain kemudian hari...pasal myvi tu mmg betul..x panjang mana pun...

Inda berkata...

budak tu baru tukar dr kete kecik ke kete yg agak besar dr dulu kot... banyaknye spekulasi.... hehehehe...