Khamis, 23 Jun 2011

Siapa Hana Tajima?

Artikel sepertimana yang penulis tulis sumbangan khas untuk blog Love That Shawl.


Sejak menceburi bidang jualan tudung & selendang, telah banyak LTS belajar bukan sahaja selok belok perniagaan malah fesyen-fesyen terkini tudung yang menjadi ikutan masyarakat. Ternyata dalam zaman yang moden ini perkembangan fesyen begitu berkembang malah dalam kategori tudung juga tidak terkecuali. Masyarakat terutamanya di Malaysia kini sedar untuk menghadapi persaingan tugas & kehidupan seharian perlu mengikuti perkembangan fesyen agar tidak dikatakan ketinggalan.

Di Malaysia kita selalu didedahkan dengan ikon-ikon seperti artis untuk memperkenalkan sesuatu trend. Penyanyi Ana Rafali contohnya dikaitkan dengan baju kurung. Jika tudung pula, pastinya anda akan terkenang penyanyi Yuna. Malangnya tak ramai yang mengenali designer-designer fashion yang memeriahkan industri fesyen Malaysia. Apa ntah lagi fesyen-fesyen muslimah yang mana mengikut syariah-syariah yang ditentukan agama Islam. Pastinya ia akan menjadi sesuatu yang menarik.

Sesiapa yang mengikuti perkembangan fesyen tudung tahun ini pasti pernah mendengar nama HANA TAJIMA SIMPSON. Siapa Hana Tajima? Beliau adalah fesyen designer bagi Maysaa.com di London. Beliau adalah anak kacukan Jepun-British yang agak popular ketika ini. Beliau popular kerana bertudung dan mencipta fesyen yang juga sesuai untuk muslimah. Mungkin ada yang bertanya adakah Hana Tajima ini islam? Ya, beliau sudah muallaf sejak usia beliau 17 tahun.



Hana Tajima yang berusia 23 tahun telah banyak membuat video-video cara-cara memakai tudung & pasmina yang diletakkan di Youtube. Sejak dari itu nama beliau meningkat diperingkat antarabangsa malah fesyen tudung Hana Tajima telah menjadi ikutan muslimah-muslimah. Baru-baru ini, artis kita Yuna juga telah bekerjasama dengan Hana Tajima dalam satu projek Maysaa London. Secara tidak langsung projek itu telah menaikkan lagi nama beliau di Malaysia pula.

Kenapa LTS bercerita tentang Hana Tajima? Kerana pada LTS, beliau telah mencipta fenomena tersendiri dalam fesyen muslimah terutama tudung, selendang & pasmina. Beliau kini mempunyai peminat sendiri yang terikut-ikut trend hasil ciptaan beliau. Secara tidak langsung ia juga memberikan satu impak dalam industri tudung dan selendang di Malaysia. Bukannya kami ingin membanggakan beliau namun apa yang diusahakan oleh Hana Tajima sepatutnya dicontohi oleh pereka fesyen di Malaysia


Sekurang-kurangnya Hana Tajima telah melakukan sesuatu yang mana beliau rasa patut dilakukan atas dasar agama yang dibeliau pegang. Semoga apa yang beliau lakukan mendapat keberkatan dari-Nya. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Hana Tajima boleh klik DISINI.

*p/s - boleh dapatkan Tudung, Selendang, Anak Tudung dan pasmina dengan LIKE Facebook LOVE THAT SHAWL!

2 ulasan:

Julie Shahril berkata...

good info,baru sy tau sapa hana tajima,x pnah dgr pon sblm ni,cantik orgnya. btw,bila nk start jual shawl kt blog tu? nk jugak beli...hehe

Nanie Harris berkata...

tq Julie, dpt jugak info baru utk org lain.. Actually blog tu dh start menjual cuma x byk lg produk yg dimasukkan. Sedang dlm usaha mengambil gmbr & mengupload... stay tune k! :)