Selasa, 14 Februari 2012

Permainan Telefon Pintar Angry Birds Kini Terbang Ke Facebook

gambar_angry_bird

Pengguna media sosial masa kini tidak dapat lari dari bermain permainan (games) tidak kira melalui telefon pintar mahupun komputer. Games merupakan salah satu aplikasi yang sangat popular selain berkongsi maklumat, video melalui blog, Facebook atau Twitter. Hari ini Rovio telah melancarkan permainan kegemaran ramai, Angry Birds yang boleh diboleh dimainkan terus melalui Facebook. Angry Birds adalah permainan yang selalunya dimainkan di telefon pintar ataupun tablet dengan sentuhan skrin menggunakan jari. Memandangkan Facebook merupakan platform media sosial yang paling ramai pengguna, Angry Bird telah melebarkan sayapnya dan terbang ke destinasi yang lebih luas.

Sedikit fakta mengenai Angry Bird : Di bangunkan oleh Rovio Mobile dari Finnish Computer Game Developer. Angry Bird mula dilancarkan untuk aplikasi iOS Apple pada Disember 2009. Sejak dari itu, lebih 12 juta jualan telah dicatatkan melalui App Store. Ia merupakan permainan yang paling laris sekali jualannya (bukan aplikasi percuma) yang kemudiannya juga boleh dimainkan dalam aplikasi skrin sentuh lain seperti Android dan Blackberry. Tahun demi tahun, permainan Angry Bird terus popular dengan pelbagai versi telah dibangunkan begitu juga dengan peringkat (level) yang semakin banyak. Tidak cukup dengan itu, Angry Bird telah menjadi rebutan produk-produk seperti beg & anak patung.

angry_bird_diFB

Permainan Angry Bird melalui Facebook ini telah dilancarkan di Jakarta hari ini dengan sedikit perbezaan dari aplikasi yang dimainkan di telefon pintar. Ia dapat dimainkan bersama dengan rakan Facebook anda yang lain serta bersaing mata dengan mereka. Burung-burung dalam Angry Birds Facebook pula mempunyai periangkat-peringkat kuasa yang lebih menarik untuk dimainkan. Anda boleh mencuba permainan ini di Facebook dengan klik pautan DISINI. Anda juga boleh melihat video pelancaran dengan menonton video dibawah. Pelancaran Angry Bird terbaru pasti akan memeriahkan lagi era media sosial. Namun harus diingat, skop fungsi media sosial sangat luas dan bukan sekadar untuk permainan sahaja.


*p/s - Minggu ini juga merupakan Minggu Media Sosial Malaysia yang berlangsung di Putra World Trade Center dari 13 hingga 17 Februari ini. Banyak aktiviti dan penyampaian maklumat mengenai media sosial di sana. Penulis pun sedang berkira-kira untuk ke sana. Maklumat lanjut boleh klik DISINI.

IKLAN PENAJA : Jangan lupa untuk melayari laman web fotografi penulis iaitu NahamPhoto : Perniagaan Fotografi Perkahwinan.

Tiada ulasan: