Rabu, 1 Februari 2012

Statistik Blog Harris Fadzilah Tahun 2011. Bagaimana Buat Statistik?

statistik blog

Seperti yang dijanjikan penulis akan membuat statistik dan rumusan mengenai blog "Rakan Media Sosial Anda" (RMSA) ini (yang dulunya dipanggil Mencipta Memori) untuk menilai sejauh mana pencapaian sepanjang tahun 2011. Setelah 4 tahun berada dalam industri blogging ini, blog RMSA ini telah mengalami pelbagai fasa dan yang terbaru mengubah konsep agar pengisian lebih fokus dan unik. Alhamdulillah, blog ini masih mampu bertahan dan tidak menjadi blog yang "bersawang" tanpa sebarang maklumat. Berikut merupakan ringkasan statistik yang telah diperolehi;


1) Jumlah keseluruhan posting : 45
2) Jumlah keseluruhan pengikut : 56
3) Bulan paling banyak posting : Januari, 8
4) Posting paling banyak ulasan : Medal Memori Maya 2010, 7
5) Ranking blog dalam Alexa.com : 5,432,946
6) Kata carian paling popular : Nike Ardilla, 19.07%
7) Paling ramai pelawat dalam 1 bulan : Disember, 2423 
8) Jumlah blog dipautkan dalam laman lain : 28
9) Jumlah pelawat baru : 10,522
10)Bilangan keseluruhan pelawat : 12,563

*Klik DISINI untuk statistik tahun 2010.

Rumusannya, penulis agak kecewa kerana tidak dapat menulis banyak posting tahun lepas kerana palbagai faktor seperti tahun pertama bekerja sendiri. Namun bilangan keseluruhan pelawat meningkat dari 10,132 tahun 2010 ke 12,563 tahun 2011. Jumlah pengikut dan pautan luar juga terus meningkat. Ini diharapkan akan berterusan pada tahun 2012 dan seterusnya. Ranking alexa.com juga telah diperbaiki dari berpuluh-puluh juta hingga mencapai 5,432,946 pada hujung tahun lepas. Peningkatan ini walaupun sedikit namun masih menunjukkan tanda positif untuk terus maju.

Bagaimana penulis memperolehi maklumat-maklumat ini? Selain membuat kiraan sendiri, ada beberapa cara untuk mendapatkan maklumat statistik blog atau laman web anda. Antaranya;

1) Memasukkan URL blog anda ke dalam alexa.com yang akan memberikan statistik seperti jumlah pelawat dan jumlah pautan anda yang dipautkan oleh laman web/ blog orang lain.

statistik alexa


2) Menggunakan aplikasi statistik percuma dari laman web lain. Anda boleh cari laman web tersebut seperti histats atau statcounter. Penulis juga pernah menulis mengenai laman web statistik ini dalam posting DISINI.

statistik blog rms


3) Jika anda menggunakan blogger, anda boleh melihat statistik blog anda dalam ruangan STATS pada palang control panel blogger anda.

statistik blogger

4) Menggunakan Google Analytic yang perlu dipasang pada lamanweb atau blog anda. Maklumat terperinci mengenai google analytic akan kami  berikan pada posting-posting akan datang.

Statistik sangat penting untuk melihat sejauh mana pencapaian dan kekuatan blog atau laman web anda. Melalui statistik juga, anda boleh membuat pelbagai perancangan terutama jika blog anda dalam bidang perniagaan. Sekurang-kurangnya anda tidak rasa 'syok sendiri' apabila melihat ramai pelawat membuka laman anda mencari maklumat. Teruskan berblogging dan meriahkan lagi arena media sosial yang semakin berkembang ini. Harapan penulis agar pembaca memperolehi sesuatu melalui artikel yang diberikan seterusnya menyokong usaha untuk menyampaikan maklumat.

*Jika anda suka artikel atau laman ini, apa salahnya untuk klik pada butang-butang yang disediakan untuk berkongsi maklumat :)

Tiada ulasan: