Ahad, 22 Januari 2012

5 Langkah Menjadikan Blog Anda Nampak Best

Tajuknya mungkin agak "best" tetapi untuk melaksanakannya mungkin memerlukan sedikit pengorbanan. Masakini semua orang ingin mempunyai blog sendiri tidak kira peringkat umur. Dalam banyak-banyak blog yang telah dibangunkan, bagaimana anda ingin menjadikan blog sendiri lebih baik dari blog orang lain. Mungkin anda boleh ikut langkah-langkah ini;

1) Pilih template yang sesuai. Anda boleh download template blog yang menarik dengan mencari dalam enjin pencari Google. Contoh kata carian seperti "best blogger template".

2) Tetapkan konsep atau tema blog anda. Jika ingin menceritakan tentang hiburan, hanya post artikel berkenaan artis dan gossip. Jika ingin menjadikan blog masakan, post artikel mengenai menu & resipi sahaja. Jangan campur aduk maklumat blog anda.

3) Beli nama domain sendiri. Lebih baik gunakan harrisfadzilah.com dari menggunakan harrisfadzilah.blogspot.com.

4) Letakkan gambar header yang menarik dan sesuai dengan blog anda. Jika tidak pandai merekabentuk header boleh upah mereka yang mahir.

5) Letakkan widget yang memberikan maklumat seperti statistik blog, senarai blog lain dan tidak lupa badge media sosial anda seperti Facebook, Twitter dan lain-lain.

Jika anda suka artikel ini, sila kongsikan ke media sosial seperti dibawah;

3 ulasan:

Julie Shahril berkata...

mcm mna nk bli domain sendiri?mahal x?per month or per year? sori byk plk tnya...hehe

Nanie Harris berkata...

boleh tengok dalam web sempoihosting.com atau embunweb.com. Selalunya kalau domain sahaja agak murah sekitar RM30-40 setahun

Rahman Rashid berkata...

Penukaran dari blogger ke domain sendiri dengan tambahan Rm4. Hosting termurah di malaysia.
http://www.syokhost.com/billing/aff.php?aff=218