Jumaat, 17 April 2009

Jogging Meningkatkan Stamina

Sekadar gambar hiasan

Jumaat, 3 April yang lalu, penulis telah menyertai perlawanan persahabatan futsal YPJ dengan satu pasukan di Johor Bahru. Ini merupakan perlawanan pertama setelah hampir setahun tidak bermain kerana kesibukan kerja & urusan keluarga. Ternyata, ketika bermain tidak sampai 3 minit, penulis terasa seperti hendak pitam & penat yang teramat sangat.

Stamina penulis semasa Sukan YPJ tahun lalu telah berkurangan dengan mendadak sekali. Sukan ringan yang selalu dilakukan seperti ping-pong ternyata tidak sama dengan bermain futsal yang sentiasa berlari kesana-sini. Penulis perlu berbuat sesuatu sebelum tiba waktunya Pesta Sukan Antara Yayasan Se-Malaysia (PESAYA) ke-10 di Pahang Jun nanti.

Apa yang penulis lakukan adalah mencari maklumat di internet tentang bagaimana meningkatkan stamina dalam badan kita. Selain rutin utama iaitu jogging, tip-tip lain yang diperolehi adalah dari segi pemakanan iaitu sarapan dengan roti & tuna, makan tengahari dengan semangkuk kecil nasi, seketul ayam, minum air berherba dan makan buah seperti pisang.

Mengenai jogging pula, ramai yang mengesyorkan untuk jogging setiap hari dan berehat selama 2 hari. Akhirnya penulis mengambil keputusan untuk berjogging di Bukit Indah, J.B. Penulis menetapkan matlamat berlari tanpa henti dalam satu pusingan dengan mengambil masa terpantas. Ini kerana futsal memerlukan kestabilan antara stamina & kepantasan.

Ini adalah catatan yang penulis dapat selama 5 kali (*updated) berjogging
(1 pusingan tanpa henti);

6 April – 4 minit 49 saat (tak sangka boleh buat bawah 5 minit)
9 April – 4 minit 34 saat (peningkatan mendadak dari yang pertama)
13 April – 4 minit 35 saat (turun sikit sebab laju diawal larian, penat rupanya)
15 April – 4 minit 29 saat (hasil dari kawalan awal larian & laju dihujung larian)
17 April - 4 minit 37 saat (turun sikit, hari jumaat tak boleh jogging kot.. :) )

Selepas ini, penulis bercadang mengambil catatan masa berapa lama dapat berlari tanpa henti pula dengan harapan agar stamina dapat dipulihkan dalam masa yang singkat ini sebelum kejohanan bermula. Kepada rakan-rakan lain yang terlibat dengan PESAYA ke-10, jangan lupa untuk berjogging & menjaga pemakanan kerana ia akan membantu anda kelak. Semoga berjaya!

*p/s-penulis sudah meletakkan countdown PESAYA-10 dibawah kalendar islam blog ini.

5 ulasan:

Kaff berkata...

kalau jogging sakit kaki la..hehe

..blindart.. berkata...

wah....
siap amik masa tuh...
aku joging kat kebun bunga istana....
3x seminggu...
baru start balik awal buln ni...angin kuat, best....

Blueberry berkata...

akak memang nak kena jogging la red...
akak ni dah bertambah berat badan nih

Reds berkata...

Kaff: alasan jer tu...hehe

Blindart : bagus2.. ada gak yg ambil berat ttg kesihatan...

Blueberry : jogging jgn x jongging...nk tunggu bile lagi...

Slimmingbeauti berkata...

Senaman penting tetapi, pengambilan Omega-3 juga amat penting untuk meningkatkan stamina badan. Dapatkan maklumat lanjut di sini:http://tanyafarmasi.blogspot.com/2011/10/cara-mudah-meningkatkan-stamina.html.
Semoga info ini membantu..