Sabtu, 11 Februari 2012

Apa Itu Google Plus? Adakah Ia Pengganti Facebook?

google_plus
Google memang terkenal dengan enjin pencari, e-mel gmail, blogger dan sebagainya. Google mempunyai pelbagai produk lain yang sering digunakan setiap hari seperti Google Maps. Anda mungkin pernah dengar mengenai Google Wave atau Google Buzz. Pernah mencubanya? Terkini muncul pula aplikasi baru iaitu Google Plus (atau Google +). Apakah itu Google +? Adakah ia berfungsi sebagai satu lagi media sosial baru seperti Facebook & Twitter? Masih ramai pengguna yang tidak mengenalinya dan tidak menggunakan Google +. Apakah keistimewaan yang ada dalam Google +? Adakah ia akan menjadi satu media sosial sehebat Facebook & Twitter? Mari kita buat sedikit kajian.

Mengikut wikipedia : Google+ integrates social services such as Google Profiles and Google Buzz, and introduces new services identified as Circles, Hangouts and Sparks. Google+ is available as a website and on mobile devices. Sources such as The New York Times have declared it Google's biggest attempt to rival the social network Facebook, which has over 800 million users. Google+ is considered the company's fourth foray into social networking, following Google Buzz (launched 2010, retired in 2011), Google Friend Connect (launched 2008, to be retired by March 2012) and orkut (launched in 2004, now operated entirely by subsidiary Google Brazil).
Mengikut kajian penulis sendiri setakat ini, Google + tidak banyak berbeza dengan Facebook. Namun terdapat beberapa fungsi dalam Google + yang menarik seperti Circle. Circle membenarkan pengguna menguruskan senarai rakan mereka dengan membahagikan mengikut kategori seperti keluarga, rakan & following. Walaupun Facebook juga boleh membuat demikian namun Circle sangat mudah untuk dikendalikan. Bayangkan jika anda mempunyai 2000 rakan dalam Facebook, anda perlu membuka seorang demi seorang untuk setkan samada ia keluarga, rakan atau kategori lain. Dengan Google +, anda hanya perlu drag & drop sahaja ke dalam Circle yang berkenaan.

circle_google_plus
Jika pengguna ingin menaip sesuatu status berkenaan keluarga, mereka hanya perlu memilih Circle yang sesuai seperti Family. Pengguna juga boleh memilih lebih dari 1 Circle untuk satu status. Oleh itu, jika contohnya anda ingin mengatakan sesuatu mengenai nenek anda, rakan kolej atau rakan kerja anda tidak perlulah membaca status tersebut. Ia sangat mudah dan anda dapat mengawal perkongsian anda agar tidak terlalu luas. Fungi-fungsi lain yang ada dalam Google + adalah Hangout iaitu penggunakan boleh bersembang menggunakan video secara berkumpulan. Instant upload pula membenarkan pengguna berkongsi gambar terus dari telefon pintar secara automatik.

Masih banyak lagi fungsi dalam Google + yang masih belum dikaji sepenuhnya oleh penulis. Tetapi penulis dapat rasakan yang Google + mampu menyaingi Facebook jika google terus memikirkan apa fungsi yang pengguna inginkan dalam media sosial mereka. Google + juga sesuai untuk mereka yang menggunakan telefon pintar ataupun tablet kerana semakin menarik untuk berkongsi maklumat. Penulis juga menggalakkan anda mencuba Google + sekarang dan rasakan sendiri bagaimana ia berfungsi. Jangan lupa untuk jemput (invite) penulis pula! :) Artikel akan datang, penulis akan menerangkan lebih lanjut bagaimana Google + sangat membantu dalam enjin pencarian. Tunggu...


* Jika anda suka artikel ini jangan lupa untuk kongsikan ke media sosial lain seperti butang-butang dibawah.

Tiada ulasan: