Sabtu, 23 Oktober 2010

Oh Selendang Tiga!


Jika ada yang bertanya, adakah penulis ini datang dari generasi Felda, jawapannya adalah YA! Memang penulis telah dibesarkan dalam suasana Felda pada tahun 80an hingga 90an. Abah telah bekerja sebagai pemandu di Felda dan itulah yang pekerjaan yang telah menyara kami sekeluarga. Kami sekeluarga telah sebati dengan Felda Selendang 3 iaitu terletak di Kuala Rompin, Pahang bersempadan dengan Endau Johor. Pada penulis, kenangan di Felda Selendang 3 memberi 1001 memori pahit manis yang sukar dilupakan.


Beberapa minggu yang lepas penulis berpeluang kembali ke Selendang Tiga kerana mempunyai tugas mengambil gambar perkahwinan disana. Setelah hampir 10 tahun tidak ke sana, pelbagai perubahan telah dilihat. Penulis sendiri tidak menyangka dapat kembali ke sana melihat rumah & kawasan tempat bermain dengan adik-beradik & sepupu. Walaupun lokasi tersebut bukannya lokasi awal Selendang 3 (sebelum itu lokasinya di tempat lain tetapi telah dipindahkan) namun ia tetap menyingkap memori.



Penulis sempat merakamkan beberapa gambar ketika menuju ke Selendang 3. Suasana perjalanan ke sana tidak banyak berubah. Melalui jalan dengan kiri kanan hutan & pokok kelapa sawit, perjalanan mengambil masa dalam 25 minit dari simpang jalan utama ke perkampungan Felda tersebut. Mungkin yang berbeza adalah dari segi pembaikan jalan, jika dahulu jalan tidak sebaik sekarang dan lebih teruk lagi jika hari hujan, jalan akan bergelombang disebabkan lori-lori yang lalu lalang disitu. Jalan juga tidak sepenuhnya bertar.



Jika dilihat gambar diatas, dalam perjalanan menuju ke Selendang 3 akan melalui satu simpang ke Taman Negeri Endau-Rompin dimana anda boleh kesana menaiki kereta dengan perjalanan lebih kurang 16 km. Penulis pernah ke sana melihat keindahan hutan, sungai dan air terjun dimana ia menjadi tarikan pelancong dari kawasan berdekatan. Akhirnya, penulis dapat juga merakamkan gambar rumah lama yang penulis & keluarga menginap dahulu (gambar terakhir). Memang mengimbau memori silam.

*p/s - Cerita mengenai Selendang 3 pernah juga diceritakan DISINI.

1 ulasan:

j.u.l.i.e berkata...

sy x pnah jejak kaki ke selendang, lalu je time nak ke rompin..sbb xde sedara mara kot kt sana.