Selasa, 19 Oktober 2010

Aku, Saya & Sukan


Kalau tak keluar peluh, badan mesti akan rasa lemah. Itulah yang akan terjadi pada penulis jika lama tidak bersenam atau tidak mengeluarkan peluh. Riadah dan sukan sudah sebati dalam diri penulis. Sebab itu penulis suka bersukan dan membuat perkara-perkara lasak. Kadangkala memang betul slogan yang mengatakan badan cergas minda cerdas. Bagi penulis kalau badan tak berpeluh memang susah nak berpikir dengan baik. Tak tau lah pada orang lain.

Jika dalam arena pekerjaan pun lebih kurang sama, tidak suka hanya duduk sahaja. Sebab itu penulis lebih suka kerja-kerja luar contohnya tonggeng terbalik mengambil gambar ditengah panas. Namun ada juga orang yang tak puas hati dengan mengatakan, "dah ada cara senang kerja dapat duit, duduk depan PC jer tunggu duit masuk, nak jugak kerja yang susah-susah". Pada penulis, masing-masing ada cara masing-masing jadi sila sama-sama hormatinya.


Gambar zaman kegemilan menyertai sukan di Sekolah Menengah Ungku Husin, Endau Johor

Bebalik kepada cerita sukan, penulis semangnya aktif sejak di bangku sekolah lagi. Dalam zaman sekolah menengah, penulis sangat menggemari acara Olahraga. Jarak sederhana & jauh adalah yang paling disukai. Jika ada acara merentas desa tu selalunya kedudukan dalam top 10. Acara-acara lain adalah 400m, 800m, 1500m dan 4x400. Jika tibanya karnival sukan tahunan, itulah saat-saat yang paling dinantikan oleh penulis untuk menyertai Olahraga.

Sukan-sukan lain yang penulis gemari adalah bolasepak, ping pong & badminton. Dulu depan rumah penulis buat gelanggang sendiri untuk main badminton dengan adik beradik dan sedara mara. Pernah juga buat meja ping pong dengan siling bumbung abah sampai pecah-pecah. Selalu juga buat pertandingan sukan antara sepupu sepapat penulis dan siap dicatatkan dalam buku log. Itulah antara perkara yang menunjukkan betapa obsesnya penulis dengan sukan.


Ketika di Kejohanan Sukan Sekolah-Sekolah Daerah Mersing atau dipanggil MSSD.

Kini penulis masih lagi aktif dalam bersukan. Dalam seminggu lebih 2 kali penulis akan turun ke gelanggang futsal untuk bermain futsal bersama-sama rakan-rakan disini. Kemungkinan sebulan sekali penulis ingin berjogging kembali 5km seperti dahulu untuk terus menjaga kesihatan. Maklum lah sudah masuk usia 3 series ni kesihatan tetap terus dijaga sebab badan dan otak ini akan diperlukan dalam jangkamasa yang lama lagi.

3 ulasan:

Zaidah berkata...

PATULAH KO MAINTAIN COMEL AJEKAN...RUPANYER MEMANG SUPER HERO SUKAN....HEHEHE

Reds berkata...

maintain kan...hehe

TANJUNG RHINOS RC berkata...

gambar berlari melepasi tiang ragbi.. adakah masih aktif ragbi di SMKUH??