Isnin, 11 Oktober 2010

10.10.2010 : 12 Maut Dalam Kemalangan Ngeri


Dalam ramai yang sedang gembira menyambut alam perkahwinan atau konvokesyen dengan tarikh keramat 10 Oktober 2010, Malaysia digemparkan dengan berita kemalangan maut yang telah mengorbankan 12 nyawa yang berlaku di lebuhraya Utara Selatan jam 6.50 petang semalam. kemalangan tersebut melibatkan sebuah bas express yang melambung dan memasuki laluan bertentangan telah mengakibatkan beberapa kenderaan lain turut "disapu". Ternyata tarikh keramat ini bukanlah membawa berita gembira sahaja.

Nampaknya rakyat negara kita masih ramai yang terkorban hanya dijalan raya berbanding negara-negara lain yang bergolak dan berperang. Apa yang perlu kita ambil ikhtibar dari kejadian ini adalah, kecuaian serta sikap-sikap lain pemandu seperti suka berlumba, panas baran dan sebagainya telah mengakibatkan mudarat kepada pemandu-pemandu lain yang tidak bersalah. Bayangkan bagaimana jika kita atau keluarga kita yang terkorban kerana kesilapan orang lain? Apakah perasaan anda?

Pesanan penulis : Berhati-hati & berwaspadalah dijalanraya, kita perlu fikirkan ada perkara buruk yang akan terjadi pada diri kita atas kesilapan orang lain.

Al-Fatihah kepada mereka yang terkorban. Takziah kepada ahli keluarga mereka. Berita penuh boleh dibaca DISINI.

Tiada ulasan: