Isnin, 2 Jun 2008

Sibukkah Mereka?

Semalam penulis pulang dari Endau ke Johor Bahru bersama Emak & Na'wa (anak). Setelah dua hari kepenatan mencari rezeki untuk keluarga, kini penulis ingin menemukan anak yang 3 hari tidak berjumpa emaknya. Tidur malamnya selalu menyebut "nak pergi kat mak" berulang-ulang kali. Kasihan anakku. Perjalanan pulangku disusuli dengan masalah brek kereta setelah separuh perjalanan. Tiba di hutan lipur panti pula, terkejut dengan kehadiran gajah sebesar lori 1 tan ditepi jalan. Namun kami 3 beranak selamat sampai ke Johor Bahru.

Pagi ini, kereta dihantar ke bengkel dengan harapan pada waktu melawat 12.30 tengahari nanti dapat kami sekeluarga ke Hospital Sultan Ismail (HSI). Namun harapan itu hampa. Usaha lain ialah cuba meminjam dengan rakan-rakan namun semuanya mengatakan sibuk dan ada urusan lain. Hampa tetapi tidak mengapa, mungkin itulah takdir. Masing-masing ada tanggungjawab masing-masing. Tetapi kasihan emak & na'wa di rumah tiada makanan untuk tengahari...

Langit tidak selalu mendung, kebetulan rakan kerja ingin keluar dan penulis menumpangnya untuk balik ke rumah (terima kasih yang tak terhingga untuk Kak Asnah, semoga Tuhan membalas sebaiknya). Tiba di rumah, motor dihidupkan dan terus keluar dalam gerimis hujan untuk membeli sesuap nasi kepada emak & na'wa. Hati ini lega sedikit tetapi masih lagi hampa kerana tidak dapat menemukan na'wa & emaknya.

"Ya Allah...Kau kuatkanlah semangatku, isteriku & anakku...Amin"

Tiada ulasan: