Selasa, 1 Mei 2012

Cara Mengawal Skrin & Fungsi Android Anda


Generasi-generasi muda selalunya tiada masalah dalam menggunakan teknologi baru. Contohnya penggunaan skrin sentuh dalam Android, kanak-kanak tadika pun sudah pandai menggunakannya. Namun bagi golongan lama mungkin agak sukar untuk menyesuaikan diri. Jika dulu ada kalangan mereka ''geli-geli'' untuk memegang tetikus, sekarang muncul pula skrin sentuh yang memerlukan mereka mengetahui banyak perkara baru. Disini saya berikan sedikit tips penggunaan skrin sentuh untuk aplikasi Android supaya dapat memberi sedikit pengetahuan baru. Insya Allah.

1) Tekan dan seret atau tolak : Untuk tatal (scroll) antaramuka ke atas atau ke bawah.

2) Tekan 2 jari dan tolak ke luar : Untuk zoom antaramuka menjadi besar.

3) Tekan 2 jari dan tarik ke dalam : Untuk zoom antaramuka menjadi kecil.

4) Tekan lama (hold) di kawasan kosong : Untuk mengeluarkan menu khas. Disini jika anda ingin menyalin teks, boleh tekan lama pada sesuatu teks sehingga keluar arahan copy paste. Banyak pengguna Android tidak tahu fungsi ini.

5) Tekan lama & seret : Untuk menggerakkan sesuatu aplikasi dalam antaramuka Android

Untuk mengetahui lebih banyak fungsi skrin sentuh Android, anda boleh membaca manual peranti mudah alih masing-masing. Seperti juga Microsoft Windows dalam PC anda, Android juga mempunyai beberapa aplikasi yang boleh dikawal mengikut kehendak pengguna. Anda juga boleh menonton video dibawah untuk contoh-contoh mengawal aplikasi Android anda. Semoga berjaya!


Jika anda suka artikel ini, sila kongsikan ke media sosial seperti dibawah; 

Tiada ulasan: