Selasa, 15 Mei 2012

Aplikasi Android Dalam Tablet Penulis

Entry kali ini penulis ingin kongsikan mengenai aplikasi Android yang penulis gunakan dalam tugas & kehidupan harian. Penulis hanya menggunakan tablet Samsung Galaxy Tab 7.0 lama dengan Android versi 2.3 Gingerbread. Penggunaan tablet sangat memudahkan tugasan harian penulis dimana dapat berinteraksi dengan pelanggan, menyemak e-mel dan melayari laman media sosial dimana saja penulis berada. Berikut adalah antara aplikasi yang penulis gunakan dalam tablet penulis;

 

Sistem android menyediakan beberapa aplikasi default yang memang tersedia didalamnya. Ia bergantung kepada jenis perkakasan. Jika perkakasan tersebut boleh membuat panggilan dan SMS, akan tersedia aplikasi untuk membuat call dan menaip SMS. Apa yang lebih penting adalah aplikasi untuk setting perkakasan serta menguruskan aplikasi seperti SETTING & TASK MANAGER. Aplikasi seperti FACEBOOK & TWITTERperlu dipasang sendiri oleh pengguna.


Jika diperhatikan diatas, penulis memasang hampir semua aplikasi bersembang utama seperti Facebook Messenger, Yahoo Messenger & Skype. Penulis juga memasang beberapa aplikasi penting dalam negara seperti Maybank2u.com untuk menyemak akaun bank dan juga PLUS untuk menyemak bayaran tol. Tidak ketinggalan aplikasi untuk menyemak saman. Terkini, penulis rasakan wajib menggunakan INSTAGRAM kerana ia sangat popular sekarang dan penulis juga peminat fotografi.




Aplikasi seterusnya lebih menjurus kepada hiburan dan juga keagamaan. Kebanyakkan aplikasi permainan yang dipasang adalah untuk anak-anak penulis. Penulis juga memasang aplikasi doa dan pendidikan untuk pembelajaran anak-anak. Jika diperhatikan, penulis ada memasang QR DROID iaitu aplikasi untuk mengimbas kod QR yang semakin popular digunakan dalam pemasaran dan pengiklanan. Aplikasi-aplikasi lain adalah yang berkenaan fotografi iaitu kamera dan editing gambar.

Sebenarnya banyak lagi aplikasi menarik yang anda boleh download melalui Google Play (yang dulunya Google Market) yang boleh memudahkan urusan harian anda. Ada aplikasi yang percuma dan ada juga aplikasi yang berbayar. Semoga aplikasi-aplikasi diatas dapat memberi sedikit inspirasi kepada anda yang mula berjinak menggunakan Android. Insya Allah banyak lagi tips penggunaan Android dan media sosial akan diberikan kepada anda. Jika anda suka artikel ini, sila kongsikan ke media sosial seperti dibawah; 

Tiada ulasan: