Khamis, 30 Disember 2010

Majlis Sana Sini

Ini adalah posting terakhir untuk tahun 2010 dimana sudah masuk tahun keempat penulis dalam dunia blogging. Bulan 12 merupakan bulan yang penuh dengan warna-warni kemeriahan majlis disana-sini. Selain dari majlis kahwin yang mana penulis terlibat secara rasmi sebagai Jurugambar, terdapat majlis-majlis lain yang dihadiri oleh penulis iaitu bersama-sama dengan ahli keluarga.



Majlis keluarga yang pertama adalah birthday bapa mertua dan ulangtahunnya bersama ibu mertua. Dibuat dalam kelompok keluarga yang kecil namun tetap meriah dengan kehadiran ramai anak-anak kecil dan sepupu-sepupu isteri. Majlis makan-makan dilakukan secara santai dan diakhiri dengan acara karaoke beramai-ramai sehingga ke pagi. Bapa mertua juga memberi saguhati kepada ahli keluarganya.

Majlis yang seterusnya adalah majlis tahlil & cukur jambul Nada Hazirah. Majlis yang mulanya dirancang hanya kecil-kecilan dan tidak mengharapkan kedatangan yang ramai telah menjadi meriah dengan kehadiran ramai jemaah masjid dan ahli keluarga. Masakan yang enak oleh emak, kakak dan adik tidak dapat dilupakan dan ada juga jemaah yang telah meminta bungkusan untuk dibawa pulang.



Antara kelebihan dalam membuat majlis sebegini adalah dapat merapatkan lagi hubungan sesama ahli keluarga selain memperingati jasa baik mereka yang sepatutnya. Mereka yang muda perlulah terus menghormati generasi emas dan meneruskan amalan-amalan yang baik yang telah diturunkan oleh golongan tua. Semoga majlis-majlis sebegini akan dapat diteruskan pada masa-masa akan datang demi kebaikan.

Tiada ulasan: