Jumaat, 10 Disember 2010

Emas & Perak Menjadi Pilihan Untuk Pelaburan & Simpanan


Bermula Oktober tahun ini, penulis telah banyak membaca tentang emas dan perak yang dijadikan sebagai satu pelaburan alternatif. Kerana naluri ingin tahu, minat dalam bidang statistik & pelaburan ditambah dengan pembacaan yang banyak, penulis dapati emas & perak merupakan satu pelaburan yang menarik. Bukan sahaja untuk pelaburan malah mengikut hadis juga, kita digalakkan menyimpan dinar (emas) dan dirham (perak) sebagai satu keperluan pada masa akan datang. Ini kerana dinar dan dirham adalah matawang sebenar islam yang telah digunakan sejak zaman Nabi lagi.

Penulis rasa ramai yang belum tahu sejarah wujudnya wang fiat (wang kertas yang kita gunakan sekarang). Jika anda belum tahu, cuba rajin-rajinkan diri mencari maklumat tentang sejarah wang fiat dan juga cuba baca maklumat-maklumat mengenai dinar dan dirham. Sesungguhnya jika anda menghayati perkara tersebut, anda akan tersentak dan rasa perlu membuat perubahan. Banyak pautan-pautan yang penulis telah link di blog Mencipta Memori ini mengenai emas dan perak. Anda akan tahu dengan lebih mendalam tentang inflasi, sistem kewangan ciptaan US dan juga sistem kewangan digital.


Tersedar dengan maklumat tersebut, penulis telah mengambil langkah dengan membeli emas untuk simpanan & pelaburan. Emas yang dimaksudkan ini bukannya pelaburan GIA atau melalui sistem bank tetapi membeli emas fizikal (yang boleh dipegang) dan kita menyimpannya sendiri. Selain dapat merasakan aura kekuatan emas yang dipegang, anda juga akan sedar yang duit kertas sekarang sangat tidak bermakna manakala nilai emas anda akan meningkat dari masa ke semasa. Emas dan perak fizikal ini boleh dibeli dengan pelbagai syarikat di Malaysia seperti Public Gold, GCP, Poh Kong dan lain-lain.

Rumusan penulis, jika anda ingin menyelamatkan wang anda yang disimpan dibawah bantal, di dalam tabung atau di dalam bank, cuba tukarkan pula dengan menyimpan emas dan perak. Pasti anda akan dapat rasakan kekuatan emas & perak tersebut. Selain pelaburan-pelaburan lain seperti unit amanah & hartanah, tidak salah juga jika anda mencuba pelaburan emas & perak. Namun begitu, jangan letakkan semua telur anda dalam satu bakul, jika jatuh semuanya pecah. Pelbagaikan pelaburan anda dengan menyertai pasaran-pasaran yang bagus diluar sana sebagai satu langkah berjaga-jaga.

Dinar Kelantan memang cantik! Bila agaknya negeri-negeri lain akan mengikuti jejak langkah Kelantan? Gambar dari SINI.

*p/s-Insya Allah, penulis akan kongsikan tips pengurusan kewangan kepada anda pada masa-masa akan datang atas label BIJAK WANG.

2 ulasan:

KizZ berkata...

Yup..Thats right,kiz stuju tu..Kita xleh laburkan semua duit kita dalam satu tempat je..pelbagaikan..baru kita tak rugi kalau tiba-tiba ekonomi runtuh stuff like that kan.

jom sini,
www.kizgarden.blogspot.com

Reds berkata...

tq kiz! :)