Khamis, 16 Disember 2010

Hidup Tenang Walaupun Berhutang


Apakah itu hutang? Mesti ramai yang tahu apa itu hutang. Lebih tepat lagi ramai yang tahu dan gemar membuat hutang. Namun ramai yang tidak sedar dengan bahaya hutang. Di dalam islam, hutang dibenarkan untuk kes kecemasan tetapi bukan untuk berbelanja yang tidak sepatutnya sehinggakan sakit apabila hendak membayar. Apabila anda meninggal dunia pula, hutang juga diingatkan oleh orang yang menguruskan jenazah anda dan waris-waris anda perlu melunaskannya. Begitulah hebatnya hutang dalam hidup dan mati anda.

Penulis telah habis membaca satu buku tulisan Shamsuddin Kadir iaitu 'Hidup Tenang Walaupun Berhutang dimana telah banyak memberikan kesedaran dan membuka minda tentang berhutang. Tajuk kecil buku ini sangat menarik iaitu 'kenapa harus pinjam RM50 dan bayar RM500?' telah menjelaskan lagi maklumat tentang bahaya pinjaman terutama bank-bank yang mengenakan faedah. Ramai yang tidak sedar & mengkaji bahaya faedah yang dikenakan bank kita membayar jauh lebih banyak dari yang kita pinjam.

Pada pendapat penulis, point yang paling memberi kesan dalam buku ini adalah hutang menggunakan KAD KREDIT dan SKIM ANSURAN MUDAH. Kedua dua kaedah ini telah banyak menjerat pengguna dan mengakibatkan pengguna gagal atau susah untuk melangsaikan hutang. Hutang PINJAMAN PERIBADI pula antara yang digemari oleh kita tetapi perlulah bijak dalam menggunakan wang tersebut seperti membuat pelaburan dan menjalankan perniagaan. Banyak lagi tips yang anda akan tahu didalam buku ini.

Rumusan setelah membaca buku ini, penulis dapat menetapkan pengurusan kewangan penulis supaya dapat berbelanja dengan lebih bijak. Hutang-hutang sedia ada dapat diuruskan mengikut jadual yang diajar. Seterusnya jangan membuat hutang yang baru agar hidup sentiasa akan tenang. Sebenarnya banyak lagi cara selain berhutang untuk menyelesaikan masalah kewangan anda contohnya mengunakan emas, pelaburan dan sebagainya. Anda mungkin tidak tahu kuasa yang ada pada emas jadi rajin-rajinlah membaca & mengkaji.


Berikut merupakan rumusan oleh penulis buku tersebut. Hidup tenang walaupun berhutang jika...

1. Kawal nafsu
2. Hidup dengan kesederhanaan
3. Belanja ikut belanjawan
4. Beri dulu, baru terima
5. Gunakan pinjaman secara bijak
6. Simpan duit secara berterusan

*p/s - cukuplah kita kayakan bank, ceti & Ah Long...

Tiada ulasan: