Khamis, 8 Oktober 2009

Beraya Rumah Mak Bah (Apa Yang Istimewa?)

Burung kelicap antara yang dapat dirakamkan. Boleh dilihat pokok jambu air telah mengeluarkan putiknya...

Aidilfitri masih ada, rumah terbuka disana sini. Tetapi penulis tidak akan bercerita tentang beraya dirumah kawan-kawan atau ke rumah terbuka seperti blog-blog yang lain. Ini kerana jalan ceritanya akan sama iaitu makan hidangan-hidangan lazat, bersembang-sembang, makan kuih, bermaaf-maafan, minum, beri duit raya, makan, minum, makan, itu jelah.

Pada hari raya ke-3 tempohari, penulis telah beraya ke rumah Mak Bah (emak kepada sepupu penulis, Abang Yu) di Kampung Tanjung Gemok, Rompin Pahang. Istimewanya beraya dirumahnya adalah persekitaran rumahnya yang memang penuh dengan 'nature'. Memang sesuai kepada mereka yang minat dalam nature photography.

Gambar kegemaran penulis yang dapat dirakamkan ketika beraya tempohari. Mak Bah memang jenis insan yang sayangkan haiwan.

Bermula dengan landskap yang menarik, pelbagai tumbuhan yang dapat dilihat seperti puluhan pokok Bonzai. Lebih manis lagi jika datang dalam musim buah-buahan. Jambu, mangga dan pelbagai lagi buah-buahan tempatan dapat dijamah. Ditambah lagi dengan kehidupan yang ada disitu seperti burung-burung, kucing & ayam itik peliharaannya.

Jika beraya dirumah Mak Bah, penulis tidak melepaskan peluang merakamkan gambar-gambar menarik disitu. Sama naik dengan Abang Yu yang selalu membakar penulis dengan gambar-gambar menarik beliau. Kadangkala orang lain beraya tetapi kami sibuk dengan butang-butang kamera kami kesana-sini.

Binatang pun sahut 1Malaysia...Bermacam specis ayam & itik makan bersama

Begitulah ringkasnya cerita beraya dirumah Mak Bah. Berjumpa sanak-saudara dihari raya memang menyeronokkan kerana bukan selalu dapat berkumpul sebegitu. Lebih-lebih lagi pada raya tahun ini, penulis dapat berjumpa kembali dengan sepupu penulis yang sudah 11 tahun tidak berjumpa dan penulis berjumpanya di rumah Mak Bah....

Semoga berjumpa lagi di Hari Raya tahun hadapan.

Tiada ulasan: