Ahad, 9 November 2008

Antara Kuantan, Mario & Doraemon...

Minggu ini memang minggu yang agak memenatkan namun harus dilalui untuk meneruskan kehidupan. Jika Sabtu & Ahad lepas diisi dengan kerja fotografi perkahwinan di 2 negeri yang berlainan, minggu ini tidak kurang hebatnya apabila sekali lagi merentas sempadan 2 negeri iaitu dari Johor Bahru ke Kuantan.

Sampai ke Endau pada 9.00 malam sabtu, persiapan untuk keesokkan harinya terus dibuat. Pada rancangan awal penulis ingin ke Kuantan bersama isteri sahaja namun kerana tiada sesiapa yang sanggup menjaga kedua-dua anak maka kami 4 beranak bergerak dari Endau tepat jam 8.15 pagi.

Lebih kurang pukul 11 penulis sampai ke rumah penanggah di Bukit Setongkol. Perbincangan dibuat dan pengantin berkata mereka ingin bergerak dari Bukit Setongkol ke rumah pengantin di Sungai Lembing pada pukul 1.30 petang. Maka penulis keluar ke bandar Kuantan untuk mengisi masa tersebut.

Masjid Kuantan tenggelam dalam sinar petang

Lokasi pertama yang dituju adalah tempat yang sangat familiar bagi orang Kuantan iaitu Super Cowboy. Memang sejak dari awal penulis & isteri merancang untuk membeli keperluan rumah & kereta disitu. Di Cowboy, anda bayangkan APA SAHAJA dalam hati, barang itu mesti ada disitu dengan harga yang murah.

Antara barang yang dibeli adalah lampu recharge, whiteboard, mainan Na'wa serta barang-barang keperluan yang lain. Isteri bercadang membeli anak patung untuk diletakkan di dalam kereta. Penulis sangat berminat dengan watak permainan video kegemaran iaitu Mario Brothers, jadi 3 unit dibeli sekali gus.

Dari kiri Mario, mushroom & Luigi, duduk belakang kereta

Selepas selesai membeli belah di Cowboy, penulis bercadang untuk melihat bekas rumah-rumah sewa penulis ketika belajar di IKIP satu masa dahulu. Bermula dengan rumah di Bukit Sekilau, kemudian Galing, Semambu (serta bangunan bekas IKIP 6) dan di Kuantan Garden. Semua suasana rumah telah berubah.

Pada jam 1.30 penulis sampai semula ke Bukit Setongkol dan konvoi ke Sungai Lembing dengan lebih dari 10 kereta. Sampai disungai lembing, penulis menjalankan separuh tugas disana & separuh lagi dilaksanakan oleh isteri. Kami tamat bertugas lebih kurang jam 4 petang.

Melihatkan Adik yang tidak tidur sejak pagi tadi, isteri merancang untuk memandikan dia & Na'wa. Kami ke Masjid Besar Kuantan untuk sembahyang Asar dan membersihkan diri. Jalan-jalan Di Kuantan sudah banyak berubah begitu juga dengan bangunan-bangunan baru. Tidak sama dengan 10 tahun yang lalu.

Lebih kurang pukul 5 lebih, kami mengambil keputusan untuk ke tempat baru yang belum pernah kami pergi iaitu East Coast Mall. Berjalan-jalan disitu tidak kurang sama dengan shopping complex di Johor Bahru. Kami ke Carrefour untuk membeli sedikit makanan & minuman.

Disitu juga terdapat beberapa gerai yang menjual watak-watak kartun, mainan & sebagainya. Apa lagi ia sangat menarik perhatian Na'wa (serta ayahnya juga). Na'wa beriya-iya hendakkan Ultraman (walaupun dia perempuan). Selain Ultraman, penulis juga belikan satu keychain yang menarik.

Apabila koceknya ditekan, matanya berpusing seperti mesin jackpot & pelbagai bentuk mata akan keluar.

Melihatkan waktu sudah maghrib, kami bergerak keluar dari Kuantan dengan jalan yang agak sesak (tidak sama dengan 10 tahun lalu). Setelah puas 'mencilok', kami mengambil keputusan melalui jalan Tanjung Lumpur. Nasib baik penulis masih mahir dengan jalan-jalan disitu (dulu selalu cilok-cilok dengan motor).

Sampai di Pekan, minyak diisi dan melengkapkan koleksi kereta Bond Shell (siap lebih lagi). Isteri lapar manakala hujan pula turun dengan lebat. Melihatkan jam sudah 8.20 malam penulis hanya membungkus makanan kerana tidak mahu terlalu lewat (maklumlah bawak budak kecil).

Minyak ditekan dalam suasana gelap malam & hujan. Dengan perut yang lapar penulis memandu dengan laju tetapi berhati-hati disesuatu tempat yang diketahui banyak benda yang selalu melintas. Dengan tidak disangka kami selamat tiba di Endau pada jam 9.30 malam dan nasi bungkus terus disambar.

Malam tu sempat tengok Arsenal kalahkan United 2-1. Esoknya perlu pulang ke Johor Bahru pula. Itulah serba sedikit catatan perjalanan hidup minggu ini. Agak memenatkan tapi Alhamdulillah semua berjalan lancar. Cuma minggu akan datang, mungkin perlu cuti dari blogging sebab banyak kerja editing menanti.

5 ulasan:

HANA bUdaK cEkElAt berkata...

encik haris, minta mario bros tu satu! ;p

memang kuantan da berubah, tak macam 10 tahun yg dulu, depan masjid besar tu, klu time org balik pejabat, mmg jam gile, tambah2 plak da ada bgnn baru kat depan tu.pergh!! seboleh2nya nak elak dari melalui jalan itu ;p

alhamdulillah satu keluarga selmat sampai dgn selamat ;p

semoga allah lebih membuka rezeki yang luas untuk kalian sekeluarga ;p

;p ;p

Inda berkata...

bestnye pg kuantan, dah lame dah tak pegi... mmg banyak kenangan kat situ.... kalau ade rezeki lebih boleh la honeymoon lagi kat kuantan... heheheh....

Nanie Harris berkata...

Hana: x blh nanti luigi kesepian...hehe

Tq very much!

Inda: pegi jgn x pegi...

J u l i a 。.゜✿ berkata...

ehh seriously..? mario & luigi & the mushroom ada kat supercowboy ? huwaaaa.. ju dah lama tak pegi cowboy ! =P tak tauuuuu..

nanti nak pegi lah.

ohhh keychain doraemon tuuuu.. camana ju boleh tak jumpa kat eastcoastmall tuuu ?? camana ? camana ?

camana reds lebih terer dari ju ni ? huhuhu..

nok gop doremon gitu.

nak tengok hasil amik gamba kawen ? ner tau tahun depan ju nak kawen ke.. lalala =P

Nanie Harris berkata...

Ju : gi lah tgkt atas skali cowboy, cam2 doll ade...

Hehe..tu baru dpt round kejap je tu...klu 1 hr round mesti mcm2 benda menarik yg sy jumpa...bila blk hr tu cam terkilan sbb x beli robot wall-e..huhu

nk tgk hasil keje tgk je kat blog NahamPhoto (www.nahamphoto.com/blog)...