Ahad, 15 Januari 2012

Cara Memasang Butang Share, Like, Tweet & Plusone Di Blog Atau Web

iklanbengkel7jam-copy

Seperti yang anda dapat lihat disebelah kiri laman blog ini terdapat beberapa butang yang dituliskan nombor dalam kotak-kotak kecil. Butang-butang tersebut adalah bertujuan memudahkan pembaca untuk kongsi, suka, tweet dan apa saja pengkongsian dengan hanya klik satu butang. Nombor-nombor tersebut menunjukkan bilangan berapa kali laman anda dikongsikan. Ini merupakan cara terbaru bagi memudahkan pembaca berkongsi maklumat memandangan penggunaan media sosial seperti Facebook &Twitter semakin meluas. Berikut merupakan cara-cara untuk meletakkannya;

 1) Dapatkan kod HTML dari laman-laman web yang dicari menggunakan enjin pencari seperti google. Contoh boleh ambil kod HTML dari laman web http://www.doncaprio.com/2011/09/sidebar-floting-share-buttons-large.html.

2) Pilih semua kod diatas dan klik COPY.

2) Login dan buka bahagian widget blog anda seperti blogger dan wordpress.

3) Ambil ruangan widget HTML/ Java Script (blogger) atau Teks (wordpress).

4) Klik PASTE dalam ruangan besar yang disediakan.

5) SAVE dan lihat bagaimana butang tersebut terapung-apung dalam laman anda.

Anda boleh mengubah kedudukan apungan butang tersebut dengan cuba mengubah pada bahagian #pageshare {position:fixed; bottom:15%; left:10px; float:left; border: 1px solid black;. Ubah sahaja perkataan left kepada right atau nombor-nombor disitu untuk cuba membuat kelainan. Jika anda menggunakan wordpress, anda juga boleh mencari plugin yang sesuai untuk menjadikan butang ini. Kod HTML diatas juga boleh diletakkan dalam kod HTML laman web anda selain blogger & wordpress.

butang share

Berbeza dengan butang seperti gambar diatas, ia adalah untuk berkongsi ARTIKEL sahaja didalam blogger dan bukannya laman web atau blog secara keseluruhan. Butang ini ada disediakan secara default didalam blogger namun terdapat kekurangan iaitu butang LIKE facebook tidak disediakan. Jika sebelum ini anda perlu pilih URL apa-apa laman web, copy & paste dalam status media sosial anda tetapi kini tidak perlu lagi. Butang ini ternyata memudahkan anda sebagai pembaca untuk berkongsi pautan.

*Jika anda suka artikel atau laman ini, apa salahnya untuk klik pada butang-butang yang disediakan. Mudah sahaja bukan? :)

3 ulasan:

Julie Shahril berkata...

thks 4 sharing..

Nanie Harris berkata...

tq julie..byk lg yg akan dikongsi nanti...insya Allah

Fadzly Moftar berkata...

Terima kasih atas perkongsian telah berjaya di aplikasikan. lihat hasilnya di; http://telagakekayaan.blogspot.com/