Isnin, 2 November 2009

Cenderahati Dari Jepun


Actually bukan dari Jepun (hehe jangan marah) tapi dari pelajar Taka High School, Japan yang datang melawat Kolej Islam Johor & Kolej Komuniti YPJ Johor Bahru, di Johor Bahru tempohari. Ini bukannya lawatan pertama yang dibuat oleh mereka namun sudah beberapa kali melakukan lawatan cuma kali ini bilangannya agak ramai.


Cenderahati yang penulis dapat ini merupakan hasil dari permainan "shun ji" (kalau tak silap la sebutannya) dimana kita menulis sesuatu dalam tulisan rumi di kertas khas dan mereka menulis dalam tulisan ala-ala khat Jepun. Penulis tidak melepaskan peluang dengan meminta mereka menulis nama penulis dalam tulisan Jepun.

Selain itu, penulis juga menulis perkataan "MACROSS" iaitu kartun Jepun kegemaran penulis di atas kertas dan mereka menulisnya dalam tulisan Jepun. Pulang ke rumah, penulis membandingkan tulisan tersebut dengan kotak figurine koleksi penulis. Ternyata tulisannya memang sama 100%. Hebat!

Bila tanya budak Jepun tu tau tak citer "Macross", dia x tau. Tp bila suruh tulis dia tuliskan ini...

Sama kan? Apsal nama "Harris" tu cam complicated tulisannya x macam "Macross" ni? Hehe

Aktiviti sebegini antara keistimewaan apabila bekerja di KPYPJ. Namun tidak lama lagi penulis akan meninggalkannya. Di tempat baru, mungkin perkara sebegini tidak dapat diperolehi lagi, tetapi pengalaman-pengalaman baru akan muncul pula. Kepada pelajar yang memberi cenderahati ni, Arigato!


*p/s - Asuhara : jgn jeles k! Hehe

4 ulasan:

asuhara sue berkata...

woooo...jadi entri ni memang sengaja untuk menjeleskan saya yaaa?..keskeskes...oklah tu...nama awk tu bunyiknya bukan harris & dia tulis dlm tulisan kanji....awk tanya apa makna nama awk tak?

Nanie Harris berkata...

X tanya lah pulok! hahaha

zam berkata...

awak minat macroos ke sama macam saya dari kecik sampai dewasa ...2008 dulu saya gi japan ada keja ckit selama 3bulan..saya dapat cd game ps2..macroos saga...harga mahal rm 70.....disana segala movie macroos ada ..puas hati hasrat minat kesampaian...awak camne

Nanie Harris berkata...

Zam : wah bestnyer dpt berkongsi hobi...x ramai yg betul hayati anime ni...stkt ni dpt byk gak kumpul movienya...cari dimerata2 tempat...