Jumaat, 10 April 2009

Pengiklanan Di Blog

Ada orang yang mengatakan berblogging ini hanya membuang masa. Mungkin ia memang betul jika penulis blog itu sekadar suka-suka menaip tanpa ada hala tuju. Jika penulis blog pandai menggunakan peluang, pelbagai perkara boleh dilakukan dan ada kalanya boleh membawa pulangan dari segi kewangan. Apa yang penulis ingin nyatakan disini adalah bagaimana cara anda boleh mendapat duit melalui pengiklanan di blog anda.

Ada beberapa syarikat di Malaysia yang menyediakan khidmat pengiklanan ke blog-blog anda seperti;

1) Advertlets


Merupakan antara syarikat iklan internet yang paling berpengaruh di Malaysia selain Nuffnang. Anda boleh mendaftar dan mendapatkan script iklan untuk diletakkan ke dalam blog anda. Iklan yang diklik oleh pengunjung anda akan diambil kira. Jika nilai anda sudah mencapai angka yang telah ditetapka seperti RM100, anda akan menerima cek daripada mereka.

2) Nuffnang


Syarikat ini juga telah dikenali dikalangan blogger-blogger di Malaysia. Sama seperti Advertlets, anda boleh meletakkan iklan-iklan mereka ke dalam blog anda. Mereka pula ada menyediakan khidmat-khidmat lain seperti poll dan anda pula perlu mengisi beberepa survey mengenai blog anda.

3) Admax Network


Antara dua syarikat pengiklanan internet diatas, terdapat satu lagi syarikat yang dikenali di Malaysia mahupun asia. Syarikat ini memberikan kita pilihan samada mahu menjadi publisher atau advertiser. Namun penulis masih belum mencuba perkhidmatan yang diberikan oleh mereka.

Ada beberapa lagi perkhidmatan iklan internet yang lain seperti performancingads.com dan google adsense yang memerlukan anda mempunyai blog bahasa inggeris. Namun, jika anda ingin BERJAYA dengan pengiklanan blog ini, anda perlulah meningkatkan traffik blog anda, memberikan input-input yang baik supaya ramai pelawat akan melawat blog anda.

Terpulang kepada pilihan anda, jika anda tidak ingin berblogging untuk sesuatu yang 'kosong', anda tidak akan dapat apa-apa faedah. Jika anda pandai mengambil peluang, begitu banyak peluang yang telah terbuka di dalam internet. Semua bergantung kepada anda. Selamat berblogging!

2 ulasan:

Julie Shahril berkata...

sapa kata blogging ni waste time ek?kalo tak raja petra tak akan susah2 buat blog psl politik smpai kena masuk ISA..hehehe,bleh buat duit tuuu..buat duit hanya di jari jer...

Unknown berkata...

takde hobi yang boleh dikatakan membuang masa atau kosong..ini termasuklah dengan blogging..kalau masa terluang dan hati happy kira oklah..cari duit lebih tu terserah pada masing-masing punya keinginan..