Selasa, 5 Jun 2012

Adakah Blog Masih Relevan Pada Masa Kini?

Penulis selalu ditanya oleh rakan-rakan yang ingin menjalankan perniagaan internet dimana perlukah mereka membuat blog atau laman web untuk berniaga sedangkan mereka mempunyai Facebook. Pada penulis, blog dan web adalah sangat penting untuk perniagaan internet. Facebook pula akan menjadi penyokong yang kuat bagi blog dan web mereka. Berikut merupakan artikel dari mentor saya iaitu Irfan Khairi mengenai perkara ini;

Blog perniagaan adakah masih hidup atau mati ditelan media sosial yang lebih popular seperti YouTube, Twitter dan Facebook?

Kalau ditanya saya, jawapannya, blog dan blogging belum mati. Untuk perniagaan, blog masih lagi penting dan mempunyai manfaat yang tidak terdapat dalam media sosial yang lain. Antaranya:
  • Lebih fokus
    Blog adalah lebih fokus- pemilik blog perniagaan boleh memberi fokus pada mesej perniagaan apa yang ingin di sampaikan melalui blog. Bukan sahaja dari segi mesej, tetapi juga tema keseluruhan blog adalah bersaskan perniagaan yang dijalankan. Tidak seperti Facebook, di wall pemilik facebook akan terdapat berbagai-bagai mesej- dari kenalan, keluarga, perniagaan lain, dan juga pesaing sekiranya pemilik tersebut “like” laman FB pesaing. Inilah “fokus yang hilang” yang dimaksudkan.
  • Enjin pencari
    Enjin pencari seperti Google, Yahoo atau MSN suka pada laman web yang banyak maklumat dan sering dikemaskini. Blog, boleh mengoptimakan laman web kita di enjin pencari dan membawanya ke muka hadapan enjin pencari. Struktur blog dari segi programming adalah kemas- enjin pencari suka pada laman web yang mempunyai struktur yang kemas. Lakukan carian “perniagaan”, “kewangan”, “slogan perniagaan” dan banyak lagi di google… dan anda akan jumpa blog ini di muka pertama. Walaupun artikel telah ditulis bertahun-tahun lamanya!
  • Jenama sendiri
    Melalui blog, jenama sendiri dapat dibina menggunakan nama domain sendiri seperti www.irfankhairi.com. Bukan lagi menjdi satu subdomain seperti www.facebook.com/irfankhairi.fb, atau www.twitter.com/irfankhairi, atau www.youtube.com/irfanTV
Jadi, sama ada anda perlu memulakan blog atau tidak, pastinya jawapan saya adalah YA! Tak kira apa sahaja perniagaan Internet yang dijalankan, lebih banyak platform anda gunakan, lebih baik untuk perniagaan anda. Soalannya perlu atau tidak saya miliki blog, jawapannya adalah, perlu, tetapi bukan blog sahaja… malah, BLOG PERNIAGAAN, facebook perniagaan, twitter perniagaan, youtube perniagaan dan banyak lagi!

Diambil dari SINI.

Rumusannya blog atau web mempunyai kekuatan tersendiri. Sebaik-baiknya usahawan internet menumpukan lebih dari satu platform berniaga agar ia lebih mantap. Gabungan web, blog, Facebook, Youtube dan media sosial yang lain akan menguatkan lagi perniagaan anda. Pastikan anda menyediakan jadual yang baik agar semua platform yang digunakan sentiasa dikemaskini dan diuruskan dengan baik. Semoga berjaya!

2 ulasan:

Julie Shahril berkata...

hahaha...mcm2 tau2 je...entry ni mnjwb prsoalan sy lah..

Nanie Harris berkata...

hehe bagus2.. :)