Selasa, 12 Jun 2012

Kepentingan Menulis Bagi Usahawan Internet (Pengalaman Sendiri)


Menulis mungkin merupakan satu perkara yang kita tak biasa buat atau tidak berapa mahir untuk melakukannya. Namun menulis merupakan satu perkara yang banyak memberi manfaat. Tidak kira sesiapa pun, mereka perlu menulis sekurang-kurangnya diari sendiri ataupun mencatat pembelanjaan harian. Bagi usahawan internet pula, menulis merupakan salah satu kemahiran yang perlu ada kerana majoriti mereka menggunakan platform internet yang mana pelanggan membaca & melihat. Oleh itu, mereka perlu menulis untuk membuat perancangan, promosi dan sebagainya.

Berikut penulis kongsikan beberapa perkara yang penulis lakukan mengenai penulisan dalam kehidupan seharian;

1) Menulis perancangan tahunan dalam planner

Ini telah lama penulis praktikkan dimana penulis akan membeli sebuah planner yang ada ruangan bulanan satu muka penuh dan juga tahunan satu muka penuh. Pada setiap penghujung tahun, penulis akan membuat perancangan tahunan untuk tahun seterusnya.

2) Menulis petancangan bulanan dalam planner

Setelah membuat perancangan tahunan, setiap hujung bulan, penulis akan menyenaraikan tugas-tugas yang perlu dilakukan dalam bulan akan datang. Ini termasuklah jadual untuk mengemaskini blog dan menaip e-book (jika ada).

3) Menulis keutamaan (priority) tugas yang disenaraikan

Jika sudah menyenaraikan tugas, adalah penting untuk menetapkan kepentingan tugas mana yang perlu dilakukan dahulu dan mana yang perlu dilakukan kemudian. Ini bagi memastikan tugas penting tidak ketinggalan dan akan selesai dengan cepat.

4) Menulis idea 'on the spot' dalam buku catitan

Kadangkala penulis mendapat idea secara tiba-tiba dan idea tersebut tidak dibiarkan begitu saja. Penulis akan membuat catitan dalam satu buku. Apabila ada masa terluang, idea tersebut akan disusun semula untuk melihat adakah ia dapat diserapkan dalam tugas-tugas utama penulis

5) Menulis perkara-perkara yang dah lepas

Ini bukanlah diari tetapi kadangkala mencatat perkara-perkara yang telah terjadi juga penting. Contohnya seperti perbelanjaan ataupun data bernombor yang mana mungkin dapat dibuat kajian atau statistik untuk kegunaan akan datang. Statistik penting dimana ia akan membantu anda membuat perancangan.

Semoga dengan perkongsian tersebut dapat memberi inspirasi kepada anda terutama usahawan internet. Sebagai orang yang menggunakan teknologi, anda bukan hanya perlu menaip blog atau status-status promosi dilaman media sosial. Tetapi menulis perancangan dan idea diluar media elektronik juga merupakan satu perkara yang penting. Latihan untuk menulis juga perlu dilakukan. Dulu penulis bukannya pandai untuk menulis tetapi rajin untuk mencari ilmu dan cuba menulis blog setiap minggu. Setelah bertahun cuba menulis, akhirnya boleh menyusun ayat walaupun tidak sehebat mana.Semoga anda juga berjaya!

Tiada ulasan: