Selasa, 30 November 2010

Aku Bebas!


Seperti yang dijanjikan, penulis akan menerangkan serba sedikit tentang apa yang penulis akan tumpukan selepas tidak lagi bekerja makan gaji. Tetapi sebelum itu, penulis nak bercerita sedikit tentang angin lalu dan desas-desus dari belakang tentang ketidakyakinan mereka terhadap penulis. Mentaliti makan gaji lebih baik atau bisnes wajib ada premis tetap kedengaran. Takutnya mereka kalau penulis tidak mampu melakukannya. Sepertimana mereka, nak keluar dari 'comfort zone' memang susah tetapi sila hormati tindakan orang lain yang nak keluar.

Suka penulis tekankan, minda pemikiran perlu lebih positif. Cuba lihat sesuatu perkara itu dari perspektif yang berlainan. Jangan hanya melihat yang negatif sahaja. Setiap orang ada kelemahan & kelebihan masing-masing. Apa yang penting, kita perlu cari kelebihan yang ada dalam diri untuk digunakan sebaiknya. Berbalik pada tujuan asal posting, disini penulis ingin menerangkan bisnes-bisnes & projek yang penulis buat dan akan buat pada masa akan datang untuk pengetahuan semua. Ini bertujuan untuk menjawab persoalan-persoalan kenalan penulis tentang apa yang sebenarnya penulis lakukan.

Penulis bahagikan ia kepada 3 bahagian utama iaitu NahamPhoto, Pelaburan atau Pengurusan Kewangan dan Bisnes Produk Online. Dari 3 kategori utama itu terdapat 10 bisnes yang telah penulis rancang. Ia adalah seperti berikut mengikut keutamaan (priority);

NahamPhoto

1) Perkhidmatan Fotografi - fotografi perkahwinan, acara rasmi, portraiture, outdoor dan commercial.

2) Latihan - modul berkenaan fotografi, rekabentuk grafik, Adobe Photoshop, laman web dan blog.

3) Rekabentuk grafik/ web/ blog - membuat custom album, rekabentuk banner/ bunting, pembangunan & consultancy mengenai laman web & blog.

Pelaburan/ Pengurusan Kewangan

4) Tune Talk - bisnes referal & komisyen sepanjang hidup menjual prepaid Tune Talk (SUDAH DIJALANKAN)

5) Public Gold - agen jualan emas sebagai pelaburan & simpanan. (DALAM PROSES - dah mula start sedikit)

6) Public Mutual - agen unit trust Public Bank. (DALAM PROSES - tidak lama lagi)

Produk Online

7) Cup Cakes - tempahan cup cakes untuk majlis perkahwinan, harijadi, konvokesyen dlln (AKAN DATANG - setengah tahun pertama 2011)

8) Produk berkaitan pakaian. (DALAM PERANCANGAN - setengah tahun ke-2 2011)

9) Produk berkaitan kesihatan. (DALAM PERANCANGAN - 2012)

10) Produk berkaitan kenderaan. (DALAM PERANCANGAN - 2012)

Penulis juga boleh membantu dalam soal pelaburan emas serta jual-beli dinar & dirham. Insya Allah.

Rumusannya, kategori NahamPhoto memang menjadi keutamaan dan telah diuruskan sejak 5 tahun lepas secara sambilan. Cuma kali ini, penulis akan menumpukan dengan lebih mendalam. Kategori pelaburan pula hanya dilakukan secara sambilan sambil dapat membantu menguruskan kewangan diri sendiri dan orang lain. Manakala kategori produk online akan diuruskan dari segi perancangan dan operasinya mungkin akan menggunakan tenaga kerja lain seperti keluarga terdekat atau mengupah pekerja.

Diharap dengan adanya keterangan ini, ia lebih jelas dan dapat menjawab persoalan-persoalan mereka yang mengenali penulis. Hanya satu harapan penulis, supaya terus dengan pemikiran positif serta menyokong penulis dalam apa jua yang penulis lakukan. Tidak perlu menakut-nakutkan atau tidak memberi semangat hanya kerana takut penulis tidak mampu melakukannya. Ini kerana pada penulis, orang yang tidak berani untuk mencuba itu adalah sebenarnya orang yang gagal.

*p/s-teringat ketika minum dengan seorang kawan baru-baru ini. Minda bisnes dia sangat hebat sehinggakan pokok dirumahnya juga mampu dijualnya...

Tiada ulasan: