Isnin, 4 Ogos 2008

Lorong Satu Dimusnahkan!

Setelah sekian lama, pada tahun 2007, pemilik tanah (kaum cina) ingin mengambil bahagian tanahnya yang sedikit terbahagi oleh kerana pembinaan jalan yang salah pada masa yang lalu. Oleh itu, lorong satu akan dimusnahkan dan akan digantikan dengan jalan yang baru. Jalan yang selama ini menjadi tempat permainan penulis & sepupu-sepupu. Kebetulan ketika penulis pulang ke kampung, ketika itu proses memecahkan jalan sedang dilakukan. Agak sedih juga apabila melihatnya...

lorong satu endauDari kiri : Kak Ya, Kakak, Keirul, Wan & Ya antara yang bermain di Lorong Satu. Perhatikan disebelah kanan itu rumah ibubapa penulis. (Gambar di ambil oleh penulis pada tahun 1996)

lorong satu endauJalan altenatif yang berdebu & berlecak dibina buat sementara proses pengambilan tanah (hujung 2007).

lorong satu endauProses pecah jalan (bukan pecah tanah) bermula. Jentolak itu betul-betul berada ditempat mereka yang bermain roller blade di atas dan berakhirlah hayat Lorong Satu yang asal.


lorong satu endauJalan baru yang siap di tar. Perhatikan rumah telah berada betul-betul ditepi jalan (2008). Generasi baru ini tidak dapat menggunakan Lorong Satu yang asal.

Tiada ulasan: