Khamis, 14 Ogos 2008

HSI or HSA?

Pagi tadi penulis mengisi borang keluar pejabat untuk pergi first appointment dengan pakar (pasal Nailah). Mengikut kepada kad Nailah tertulis "Level 2, Pakar Kanak-Kanak, 14 Ogos 2008 10 a.m, Plastic Surgery". Penulis bertiga beranak (Na'wa dah balik kampung dulu dengan Tok Bahnya) bersiap-siap ke HSI tempat Nailah dilahirkan. Pukul 9.30 pagi penulis keluar pejabat untuk mengambil kereta.

Malangnya, sampai di rumah kereta gagal dihidupkan. Memang satu dua minggu yang lepas bateri kereta buat masalah. Dua kali juga kaff datang ke rumah untuk "jumperkan" kereta itu. Pada hari penulis mengambil gambar perkahwinan, kereta itupun buat hal. Air bateri ditambah, elok sekejap tapi pagi ni lampu pada meter langsung tidak menyala. Penulis dah mula rasa pening & memikirkan penyelesaiannya.

Akhirnya motor dihidupkan dan duit RM 215 dikeluarkan untuk membeli bateri baru (tak tahulah harga tu murah atau mahal sebab tak sempat nak survey). Bateri baru dijumperkan dan setelah 4-5 kali mencuba, akhirnya hidup juga keretanya. Kami bergerak dari rumah tepat jam 10 (maknanya dah lambat).

Sampai di HSI, pergi ke klinik pakar namum gadis pendaftaran dah mula pening. Dia menghubungi klinik kanak-kanak tetapi mengatakan temujanji itu tiada. Dia menyuruh turun ke tingkat 2 untuk bertemu misi disitu. Turun ke bawah, misi disitu pula mengatakan temujanji itu sebenarnya di HSA. Penulis dah mula rasa bengang kerana masih terdengar-dengar suara misi di NICU tempohari mengatakan appointment di HSI. Tanpa berlengah kami keluar untuk ke HSA.

Dugaan tiba lagi. Enjin tidak dapat dihidupkan terus. Ternyata bateri lama dah 'kong'. Jumper dicuba lagi namum tetap gagal. Dengan menyingsing pakaian batik dan hanya menggunakan playar (sebab itu aje yang ada masa tu), penulis menukarkan bateri lama dengan yang baru. Isteri & Nailah dah lama menunggu di lobi hopspital.

Setelah berjaya menghidupkan enjin, kereta dipandu pula ke HSA. Isteri mendaftarkan nama Nailah & berjumpa doktor pakar. Doktor membuat pemeriksaan dan antara yang dikatakan oleh doktor;

1) Ini kes sumbing pertama yang pernah dia lihat... ??? (Still buat rekod macam kakaknya, paling lama duduk dalam bilik bersalin iaitu 18 jam)

2) Perlu beli sudu untuk bayi sumbing dan jangan ajar menyusu botol. Ini kerana bayi yang menjalani pembedahan tidak boleh menyusu botol.

3) Mata kiri perlu menjalani latihan kerana seperti tidak berfungsi dengan baik. Di khuatiri jika tidak dilatih, saraf akan terus rosak.

4) Pembedahan hanya akan dilakukan apabila bayi berumur antara 6-7 bulan mengikut kesesuaian berat badan.

Akhir sekali doktor memberi temujanji berikutnya iaitu 16 Oktober di HSA. Doktor juga berpesan untuk membuat pemeriksaan lanjut seperti temujanji yang telah ditetapkan pada 10 September di HSI. Ini bermakna Nailah perlu merujuk kepada 2 hospital yang berlainan, HSI & HSA. (takpelah demi anak...)

*p/s - meminta doa dari kalian agar Nailah dapat hidup normal seperti kanak-kanak yang lain pada masa akan datang...

1 ulasan:

Uncle Bourne berkata...

Insyaallah... di doakan bayi yang bertuah...