Selasa, 13 Mac 2012

Membuat Promosi Menggunakan Kod QR

kod qr harrisfadzilah
Mungkin anda pernah melihat gambar seperti ini di akhbar atau majalah masa kini. Apakah sebenarnya fungsi gambar ini? Ia dipanggil kod QR atau nama penuhnya Quick Response Code. Kod ini sama juga seperti kod bar yang ada pada produk-produk tetapi ia adalah jenis kod 2 dimensi yang mulanya dicipta dalam industri automotif. "Invented by the Toyota subsidiary Denso Wave in 1994 to track vehicles during the manufacturing process, the QR Code is one of the most popular types of two-dimensional barcodes.[2] It was designed to allow its contents to be decoded at high speed." - wikipedia.

Jadi apakah yang boleh dilakukan dengan kod QR ini? Didalam akhbar atau majalah, kod QR digunakan untuk membuat promosi produk dan perkhidmatan mereka. Jika sebelum ini, pengiklanan selalu menggunakan ayat, "sila layari laman web.... untuk keterangan lanjut", tetapi kini mereka hanya menggunakan kod QR. Ia boleh membawa pembaca atau pengguna terus ke laman web mereka dengan hanya mengimbas kod QR yang dipaprkan di iklan tersebut tanpa perlu menaip. Ini merupakan satu era baru dalam pengiklanan memandangkan penggunaan internet mudah alih semakin popular.


qr droid


Bagaimana para pengiklan ingin membuat kod QR ini? adakah mereka perlu membayar atau mengupah pakar? Tidak, mereka hanya perlu mencari laman-laman web yang boleh mencipta kod QR secara percuma. Contoh laman web yang ada adalah qrstuff.com. Hanya taip dengan betul URL laman web anda dan simpan kod QR yang dibina. Kepada pengguna pula, anda hanya perlu download aplikasi-aplikasi percuma seperti QR Droid ke dalam telefon pintar atau tablet untuk mengimbas kod ini. Pastikan peranti anda mempunyai kamera kerana imbasan aplikasi ini menggunakan kamera.

*p/s - Cuba anda imbas kod QR diatas, apa yang akan keluar? Jika anda suka artikel ini, sila kongsikan ke media sosial seperti dibawah;

Tiada ulasan: