Isnin, 18 Januari 2010

Salah Ke Berangan? Mengimpikan Sesuatu?


Berikut merupakan perkara-perkara yang penulis impikan untuk tahun 2010 ini atau lebih mudah dipanggil "wish list". Penulis telah membuat wish list ini sebagai satu target untuk dibeli pada tahun ini. Of course semua ini adalah duniawi semata-mata kerana kita sudah semestinya wajib mengimpikan & berusaha untuk akhirat yang baik. Semua perkara itu bermula dengan impian dan angan-angan sebelum kita dapat mengecapinya.

Penulis tergerak untuk membuat visual wish list seperti diatas setelah teringat kata-kata Dr. Azizan mengenai fokus minda kita yang lebih mudah diset dengan visual. Letakkan ia ditempat-tempat yang setiap hari dapat dilihat dan kita setkan atau berdoa untuk mendapatkannya setiap kali memandang gambar tersebut. Gambaran yang jelas dan fokus akan memberitahu minda kita dengan tepat apa yang sebenarnya kita inginkan.

Selain wish list untuk dibeli, penulis juga mempunyai beberapa harapan untuk dilakukan tahun ini seperti mengukuhkan lagi kesejahteraan anak, membuat kerja amal, menyambung pelajaran & membuat pelaburan masa hadapan. Semua itu penulis cuba untuk lakukan sebaik mungkin untuk kepuasan diri sendiri serta kebahagian keluarga. Walaupun nampak sukar namun penulis perlu yakin pada diri sendiri.

Mungkin ada yang berkata, ia harapan yang tinggi, sukar hendak dicapai, hanya angan-angan atau seumpamanya. Namun sekurang-kurangnya kita telah dapat motivasikan diri jika setiap hari dapat melihat apa yang kita inginkan. Secara tidak sedar anda akan bekerja keras, selalu berdoa, sentiasa berfikir tentangnya dan bersemangat tanpa luntur dimakan masa. Hilangkan rasa tidak yakin kita kerana ia pasti dapat dilakukan.

Orang yang berjaya selalunya mempunyai wawasan dan fokus kepada apa yang ingin dicapai. Wawasan sangat penting walaupun ianya sesuatu yang belum pasti dapat dilaksanakan. Melalui wawasanlah kita akan nampak apa sebenarnya yang harus kita lakukan. Setiap orang inginkan kejayaan dalam hidup dan begitu juga penulis. Semoga kita terus dapat bekerja dengan baik serta diredhai Allah. Amin...

*p/s - jangan biarkan angan-angan anda sama seperti angan Mat Jenin...

7 ulasan:

s3ri inai berkata...

baik tuk mengaktifkan minda...tak berbayar ponnn...hehehe

~kayhebat~ berkata...

bagus2...tapi laptop 2 tak berkenan...amikla macbook teros...kekekekeke

nuffihkum berkata...

wah...bagus2..lawa... amin semoga tercapai..aku tak buat wish list aku....

dzan berkata...

asal ada kemahuan...akan ada kejayaan..insyaallah. amin

artakus berkata...

angkat la ps3 terooos! hahahaha!

nanie berkata...

kenapa blueberry xde dalam senarai....x aci.takk aci.

Reds berkata...

Seri Inai : betul tu...

Kay Hebat : macbook target tahun depan lak..

Kiffun : tq..aminnn

dzan : terima kasih atas sokongan..

artakus : ps2 ni nk buat main sekali sekala jer...klu ps3 nanti x buat keje lak asyik main jer...

Syg : adaaa...dlm hati dh ada list tu..insya Allah