Ahad, 6 Februari 2011

Anakku 3 Orang Saja. Bukan 5 atau 7...


Tidak dapat dinafikan kadangkala penulis tidak dapat nak 'handle' kelakuan anak-anak. Keaktifan serta kenakalan mereka sering kali menaikkan suhu badan. Ada kala penulis menggunakan cara halus atau psikologi dan ianya menjadi. Namun kebanyakkan karenah mereka tidak dapat diatasi dengan cara yang lembut. Ada juga karenah-karenah yang tidak sama dengan anak-anak orang lain yang memerlukan setebal-tebal kesabaran. Itulah lumrah jika bekeluarga dan ibu-bapa perlu menyesuaikan diri untuk menangani karenah anak-anak.

Namun selalunya penulis berkecil hati dengan sesetengah pihak yang suka membandingkan situasi diatas dengan orang lain. Ada yang berkata, "anak baru 3 orang dah kelam kabut dan tak terurus. Orang dulu-dulu anak sampai 7-8 orang pun biasa saja". Ya betul memang jika 7-8 anak yang sempurna tu boleh dijaga dengan baik. Tetapi mereka tidak merasa bagaimana perasaan menjaga seorang anak yang 'istimewa' dan karenah yang 'baik-baik' belaka. Berkata-kata memang mudah tetapi melaluinya tidak semudah yang dikatakan.


Anak adalah kurniaan Tuhan dan jagalah ia sebaik-baiknya. Walau bagaimana pun karenah anak anda, ia tetap anak anda dan wajib memberikan yang terbaik kepadanya. Tidak kira anak anda ada 10 orang atau 7 orang atau seorang sekali pun, penulis percaya Tuhan itu maha adil dan setiap dugaan atau nikmat yang diberikan itu ada hikmah disebaliknya. Pesanan ini adalah untuk diri penulis sendiri agar dapat terus menyiapkan diri mengharungi lebih banyak lagi liku-liku hidup dalam alam kekeluargaan. Insya Allah.

*-p/s - anak-anak penulis memang terbaik lah!

2 ulasan:

j.u.l.i.e berkata...

dugaan smua tu...agaknya mcm tu la susahnya ibubapa kita dulu menjaga dan membesarkan kita kan...

slamcast berkata...

happy dah punya anak, banyak anak banyak rejeki