Selasa, 11 Ogos 2009

Apa Kebendanya?

Selama 4 tahun penulis mengambil gambar perkahwinan, pelbagai adat & cara yang sudah penulis lihat. Dari jawa, bugis, melayu, miskin, kaya semua ada cara masing-masing. Kalau pembaca masih ingat lagi dulu penulis pernah menulis bagaimana satu majlis itu memasak nasi minyak menggunakan 'satelit'. Pelik kan?

Baru-baru ini penulis mengikut rakan penulis iaitu En. Thaha (Ilhampictures) untuk mengambil gambar malam berinai satu pasangan di Bandar Selesa Jaya, Skudai. Dah nama malam berinai, majlis dibuat waktu malam tetapi tidak sama dengan majlis-majlis yang pernah penulis lalui sebelum ini.


Pengantin lelaki telah berarak dan dikompangkan di malam hari (pengalaman ini penulis pernah lalui sekali sebelum ini) sehingga sampai ke dalam rumah. Mereka disandingkan diatas pelamin & dilakukan beberapa 'ritual' yang sedikit familiar. Kompang terus dipalu memecahkan kesunyian malam itu.

Apa yang memelikkan, penulis melihat satu persembahan yang agak unik & tidak pernah dilihat sebelum ini. Pasukan kompang tadi duduk diberanda rumah dan berkompang serta menyanyi dalam bahasa arab. kelihatan beberapa orang kanak-kanak lelaki & perempuan menyahut nyayian tersebut berselang-selang.


Apabila diperhatikan dengan teliti, rupanya mereka seolah-oleh 'berzanji' dengan satu kitab yang penulis rasa memang surah berzanji. Mereka membacanya sambil berkompang dan diselangi dengan sahutan kanak-kanak tadi. Bermula dari duduk sampailah kanak-kanak tu berdiri menyanyi sambil menggayakan sedikit gaya tarian ala-ala zapin.

Penulis cuba juga bertanya tetapi tidak dapat jawapan apakan jenis persembahan itu. Apa yang penulis tahu ia berasal dari Pontian (kalau tak salah la). SIAPA TAHU APAKAH IA? Bacaan mereka berlanjutan kira-kira lebih 2 jam berkompang tanpa henti. Begitu mengujakan.... Tak penat ke cik? dik?


Apa yang pasti penulis lihat kesukaran Thaha hendak memberi arahan-rahan pose dengan pengantin kerana suasana yang bingit. Sedangkan penulis sendiri pun terpaksa menjerit-jerit bila bercakap dengannya. Seksa kalau semua majlis kahwin camni.

*p/s- thanks to Shahrul sebab tunjukkan rumah pengantin. Sempat juga minum ngan bersembang dengan kawan lama ni.

2 ulasan:

kuizikel berkata...

wah menarik.. kompem tangan kematu 2 jam pukul kompang.. gila otai!

~kayhebat~ berkata...

menarik2...len kali ajak la kite sekali...huhuhu