Rabu, 26 Ogos 2009

Blogger Atau Facebook?


Ramai orang bertanya kepada penulis, "Apa yang saya perlu pilih antara terus berblogging atau bertukar kepada Facebook (FB)?". Semua orang tahu kini FB merupakan aplikasi yang sangat popular dan ramai sudah menggunakannya. Tetapi ada yang sayang meninggalkan dunia blog mereka yang lama telah dihidupkan. Disini saya berikan sedikit tips kepada yang masih baru atau lama dalam dunia blog dan yang baru berkecimpung dalam FB.

Jika jawapan penulis, penulis akan kata KEDUA-DUANYA. Ini kerana blog umpama rumah atau kedai anda. Jika anda selalu menulis mengenai perihal peribadi maka anggaplah blog anda adalah rumah anda. Jika anda menjual produk atau servis, anggaplah ia sebagai kedai anda. Anda selalunya akan berusaha menaikkan trafik blog anda dengan pelbagai cara seperti memberitahu kepada rakan, email atau iklan di laman web lain.

FB pila ibarat lebuhraya yang anda bina dihadapan rumah/ kedai anda. Jika lebuhraya yang dibina, ia bermakna trafik anda seharusnya sesak dengan ramai pengguna dan mereka akan singgah ke rumah/ kedai anda. Begitulah perumpamaannya. FB dibina dengan konsep anda boleh melihat status rakan-rakan anda dari masa kesemasa dan semestinya jika anda mempunyai ramai rakan, mereka akan mengetahui kewujudan blog anda.

Dalam FB, pelbagai fungsi yang boleh digunakan untuk mempromosikan blog anda selain daripada anda menaip URL di ruangan maklumat. Ia termasuklah;

1) Status yang mempunyai pautan ke posting blog anda


Status dalam FB selalu digunakan untuk menyatakan apa yang anda sedang lakukan atau perasaan anda tetapi ia bukan hanya untuk tujuan itu sahaja. Jika anda selesai menaip sesuatu posting dalam blog anda, anda boleh meletakkan URL posting anda didalam status FB anda. Ini secara tidak langsung akan memberitahu rakan-rakan anda mengenai blog anda. Lakukannya pada waktu ramai rakan anda yang sedang online ketika itu.



2) Membuat kumpulan (group) atau halaman (page)


Dalam FB, ada satu fungsi yang membolehkan anda membuat group atau page untuk sesuatu perkara atau tujuan. Contohnya anda mempunyai blog barang-barang antik dan anda membuat group peminat barang-barang antik di FB. Jemput rakan atau sesiapa sahaja untuk menyertai group tersebut. Galakkan mereka masuk blog anda untuk mengetahui info-info yang lebih detail.

FB juga mempunyai banyak lagi fungsi lain yang membolehkan anda menarik perhatian rakan-rakan atau network anda untuk ke laman blog anda. Cari rakan-rakan anda setiap hari melalui email atau carian yang disediakan. Upload gambar lama rakan-rakan anda dan TAG nama mereka agar mereka alert dan masuk ke FB anda. Secara tidak langsung trafik FB anda akan sesak dan ia memudahkan anda membuat promosi.

Oleh itu, jangan tinggalkan blog (rumah/ kedai) anda & hanya menggunakan FB. sahaja Ia ibarat anda menaiki kereta dan berhenti disetiap perhentian lebuhraya untuk bertemu rakan-rakan anda. Gunakan kedua-duanya dengan baik kerana penulis percaya walau apa jua perkara yang anda lakukan dengan baik maka insya Allah akan baik juga hasilnya. Wallahualam.

*p/s- FB bukan hanya untuk bermain MW atau FV yea! Atau menghantar benda yang tidak boleh dipegang...hehe...

5 ulasan:

~kayhebat~ berkata...

saya gune due2!
fb wat men game
muahahahaha

Julie Shahril berkata...

fb & blog dua2 menyeronokkan..
dan dua2 tu ada fungsi tersendiri..

Unknown berkata...

FB lebih membuatkan kita ketagih kerana ia lebih menyeronokkan dan membuang masa kalau tak pandai kawal diri. Selalu je terfikir nak quit tapi bila kenangkan kebaikannya (kalau pandai guna) tak jadi plak..

Nanie Harris berkata...

Tq atas pendapat anda...masing2 ada tujuan masing2 utk menggunakannya...

Tanpa Nama berkata...

ada FB tp tak tahu guna ... mcm mana ek nak guna ... boleh tolong ajarkan